SZATI!!!SZATI!!!SZATI!!!
SZATI!!!SZATI!!!SZATI!!!
.:Menü:.
 
.:Bejelentkezés:.
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
.:ITT CHATELHETSZ!!:.
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
.:SKYPE ÁLLAPOTJELZŐM:.
My status
 
.:NŐJJÖN A SZÁM:):.
Indulás: 2006-05-04
 
.:KÉPEK:.
 
.:SZOFVERKERESŐ:.
Szoftverkereső
 
.:G-portal kereső:.
G-Portal kereső
 
.:MÁSIK SZOFVERKERESŐ:.

    

    
 
 

 
.:EST.HU KERESŐ:.





 
.:NÉVNAPKERESŐ:.
Névnapkereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
.:GOOGLE kereső:.

Google

 
.:friss hírek:.
 
.:FOCI HÍREK:.

 

A nap képe:

.:msn állapotjelző:.
MSN állapotjelző
 
.:SAJÁT CHAT:.
Név:
Jelszó:
 
.:FILM KERESŐ:.

 
.:KÖSZÖNTŐ:.
 
.:File feltöltő:.
 
(http://theSMSzone.com) The SMS Zone: FREE MASKED and ANONYMOUS SMS
.:File feltöltő(1):.
 
dj. Rush feat. Bódi Guszti
<bgsound src="http://www2.speedyshare.com/data/449929334/1159310/50931029/DJ%20Rush%20vs.%20Bódi%20Guszti%20-%20Milyen%20a%20Világ%20Get%20On%20Up%20(mixed%20by.mp3" loop=true>
 
.:cikkek, roviden tömören....nézz be!:.
.:cikkek, roviden tömören....nézz be!:. : A hegyi kerékpárokon használt fékek...

A hegyi kerékpárokon használt fékek...

index.hu/exit/ketkereken/ fogodzok/hegyifekek/  2006.06.04. 13:43

A kerékpáros szájhagyomány úgy tartja: elindulni könnyebb, mint megállni. Erre az alapigazságra akkor érzünk rá igazán, amikor ötvennel száguldva lefelé a lejtőn hirtelen....


A hegyi kerékpárokon használt fékek

A kerékpáros szájhagyomány úgy tartja: elindulni könnyebb, mint megállni. Erre az alapigazságra akkor érzünk rá igazán, amikor ötvennel száguldva lefelé a lejtőn hirtelen elénk ugrik egy fa, vagy a tuning 1500-ös Lada nem adja meg az elsőbbséget a kerékpárúton. Cikkünk segítséget nyújt ahhoz, hogy mindenki a kerékpározási szokásainak és persze pénztárcájának legjobban megfelelő féket válassza.

Halácsy Viktor
2001. január 28., vasárnap 14:51

Kapcsolódó anyagaink:
A Procross kerékpárüzlet és szerviz honlapja

Bowdenes, felnire ható fékek

Az elv minden bowdenes fék esetében az, hogy a fékpofákat a fékkar a két fékpillangó és a bowden segítségével a kerékpár felnijéhez nyomja. Ekkor a felni és a fékpofa súrlódása, kopása (és melegedése) által a kerékpár ideális esetben lassulni kezd.

Régebbi, hagyományos féktípusoknál a fékpillangókat vagy a villához képest, vagy a kormánycsapágyhoz/kormányszárhoz képest húzták a bowdennel. Ez utóbbi kialakítás volt a legrosszabb, mert egy kormányszár állításnál laza mozdulattal elállítottuk a féket is.

Új kerékpárokat már nem szerelnek ilyen fékekkel. Ha valaki mégis vesz ilyen fékkel szerelt (többnyire bevásárlóközpont-típusú) kerékpárt, érdemes kicseréltetni a azokat, mert ahogy a kerékpáros szájhagyomány tartja: elindulni könnyebb, mint megállni.

Szerencsére ezeket kiszorította a V-fék. A V-fék nem más, mint a hagyományos, más néven Cantilever fék továbbfejlesztett változata. Ennél a típusnál a fékerő növelésére azt a megoldást találták ki, hogy a bowden egymáshoz képest húzza össze a két fékpillangót

Kezdetben elég sok változat látott napvilágot, majd mikor a Shimano cég lecsapott az ötletre és bevette a termékpalettájába, már nem volt megállás. A Shimano-n kívül természetesen még nagyon sok cég készít ilyen féket, pl. Avid (ennek néhány típusa picit eltér a hagyományos V-féktől) Suntour, Sram, Tektro, Diatech stb. A tévhitek eloszlatása miatt: a V-féket nem a Shimano találta fel.

Hagyományos V fék
A V-fék a szabványnak köszönhetően a legtöbb vázra és villára feltehető. Erről a szabvány dologról később még lesz szó a tárcsafék kapcsán. A teleszkópos villáknál nehéz volt megoldani a régi fajta fék felszerelését, a V-fék tehát ebben is előrelépés a régiekhez képest, gondoljunk csak arra, mennyi kerékpárba szerelnek ma teleszkópos villát.

Parallel mozgású V fék
A V-fékek között két jól elkülöníthető csoport létezik: a hagyományos, amely a fékpofákat körívesen nyomja a felnihez, illetve az úgynevezett parallel mozgású, amely nevéből adódóan párhuzamosan nyomja a fékpofákat.

A V-fékek előnyeit és hátrányait egy következő cikkben tárgyaljuk.

Hidraulikus, felnire ható fékek

A bowdenes fékek mellett ez a másik elterjedt, felnire ható fékfajta. Legismertebbek talán a Magura cég termékei. Ezek működési elve az, hogy a fékkarban levő dugattyú a fékfolyadék segítségével a fékkonzolokon (váz vagy villa) elhelyezkedő két (egy-egy mindkét oldalon) dugattyút mozgat.

Ezek a dugattyúk a fékpofákat a felnihez nyomják. Az ilyen elven működő fékek előnye a sokkal nagyobb fékerő (a hidraulikus működésnek köszönhetően), a mindig párhuzamos fékpofák, és a fékkar határozottabb érzése (nem nyúlós). Hátránya viszont a nehezebb szervízelhetőség (egyszerű eszközökkel, pl. túra során nem igazán javítható) és a nagyobb súly. Még az is megemlíthető, hogy a kerék kiszedésekor valamelyik fékdugattyút le kell szedni. Bár ezt általában egy beépített gyorslazítóval (hasonló a kerék tengelyeknél alkalmazotthoz) megkönnyítik a gyártók.

Előny: egyenletesen kopik a fékpofa és nagyobb a fékerő.

Hátránya: gyakran jelentkezik nyikorgó hang, mely a parallel mozgást végző kis lemezkék csapjainak kopásától vagy lazulásától adódhat. Rosszabb esetben már az első használatnál előjöhet a probléma. Ez a fékhatást szerencsére nem befolyásolja.

Ezeken kívül szinte minden gyártó tesz apró változtatásokat a saját típusaiba, de az alap működési elven ezek nem változtatnak.

Tárcsafékek

Egy tárcsafék lehet bowdenes (mechanikus), fél-hidraulikus, .olajos (hidraulikus),

Illetve ezeken belül több részfajta van :

- úszó féknyerges (mikor a fékben, a tárcsa csak egyik oldalán mozog a fékpofa, a másik oldalon az egész féktest elmozdulása - úszása - révén ér a másik fékpofa a tárcsához) olajosnál 1-2 fékhenger,

- rögzített féknyerges (itt a féktest nem mozdul el, a tárcsa mindkét oldalán van fékhenger) olajosnál 1-2-4 fékhenger. Ezen belül is van olyan, amelynél csak a tárcsa egyik oldalán mozog/van henger, itt a tárcsa minimális elhajlása révén ér a másik oldalon a betét a tárcsához.

Bowdenes tárcsafékek:

A működési elv az, hogy a többnyire hagyományos fékkar a bowdenen keresztül átadja az erőt a féktestben elhelyezett mechanikának. Ez a mechanika gyártóktól függően változik, általában valamilyen csavarmozgáson alapul. A mechanika nem csak átalakítja a mozgást, hanem jelentősen fel is erősíti és nagy erővel összenyomja a fékpofákat, ezáltal létrejön a fékezés.

Bowdenes tárcsafékek főképp áruk, egyszerűségük és esetlegesen könnyebb szerelhetőségük miatt terjedtek el. Sőt még a jól megszokott fékkarunkat is megtarthatjuk!

Előny : nincs olaj, hagyományos fékkarral működtethető, olcsó, a melegedés nem befolyásolja a fékkar helyzetét.

Hátrány : a fékbetét kopásának után állítása nem automatikus, a legtöbb ilyen fék nehezebb az olajosoknál, a fékerő legtöbbször gyengébb az olajosénál, sok esetben nagyon nyúlós/rugalmas lesz a fékkar érzése.

Fél-hidraulikus tárcsafékek :

Ez a típusú tárcsafék elég ritka, csak kevés gyártó készít ilyet.

A működési elv amolyan öszvérszerű, az olajos és a bowdenes tárcsaféket ötvözték. A fékkar hagyományos, a bowden a fékhengerig megy, ahol viszont nem egy mechanikus szerkezetet mozgat, hanem egy vagy több olajos dugattyú.

Előny: Ha valaki nem szeretné lecserélni a régi fékkarját, vagy fékkarral egybeépített váltóját megtarthatja azt. Erős a fékhatása , tárcsafék nyújtotta összes előny jelentkezik.

Hátrány: a melegedés csillapítására nincs tartály, ráadásul a fékolaj mennyisége igen kicsi (csak a dugattyúban van), ezért a melegedés sokkal problémásabb lehet. A fékbetét kopásának után állítása nem automatikus és a fékerő sem a legjobb. Az ára pedig a bonyolultabb működés miatt magasabb, mint egy teljesen bowdenes tárcsaféknek.

Hidraulikus tárcsafékek :

A kerékpárokra szerelt olajos vagy hidraulikus tárcsafékek nem sokban térnek el a motorkerékpárokra, vagy autókra szereltektől, csak a méreteik és természetesen a súlyuk más (ami azért elég fontos). Van tartályuk, automatikusan után állítják a fékbetétet a kopás esetén és szinte kivétel nélkül acél tárcsával készülnek.

Itt egy dugattyúval és legtöbbször tartállyal ellátott fékkar mozgatása során az olaj az olajcsövön keresztül az erőt a fékdugattyú(k)nak továbbítja. Ezután a dugattyú(k) a fékbetét(ek)et a tárcsához szorítják. A tartály egyrészt az olaj melegedése (tágulás) miatt jelentkező problémák (fékkar megszorulása) megelőzésére és az olaj pótlására szolgál, ami fékbetét kopásának automatikus után állítása miatt kell. A mostani tárcsafékek legtöbbje már tartállyal rendelkezik.

A fékek kétféle olajjal működnek: fékolajok (autó / DOT szabvány), vagy ásványi olaj. Nagyon fontos, hogy csak a fékhez adott leírásban szereplő olajat használjuk!

Az autóknál megszokott fékrásegítő / szervó természetesen nincs, mert egyrészt nem kell akkora erő (a mostani fékek néha már túlságosan is erősek), másrészt nem lenne honnan a plusz energiát venni. Persze ez nem jelenti azt, hogy valaki nem fog kitalálni szervót a kerékpárokhoz, de túl sok értelme nincs.

Előny : nagy fékerő, nem kell a fékbetét kopása miatt állítani a féket, sokkal határozottabban érezhető a fékkar.

Hátrány : csak saját fékkarral használható, az olaj miatt a szervizelés problémásabb, a melegedés gondokat okozhat.

A mostanában gyártott tárcsafékek már szerencsére szabványnak tekinthető rögzítési méretekkel rendelkeznek. Ezt nevezik International Standardnak (IS). Ami váz, villa, vagy fék ezekkel a szabványos értékekkel rendelkezik, azokat nyugodtan lehet párosítani. Például egy IS RockShox villa és egy IS Hayes tárcsafék biztos, hogy stimmelni fog. Az ettől eltérőekhez, pl. Manitou villák, szinte mindegyik fékgyártó ad adaptert. Arra mindenképp figyelni kell, hogy egy esetleges féktárcsa cseréhez (ha változik a tárcsa átmérője) más féktest, vagy más adapter szükséges.

 
hányan vagyunk??
látotagó olvassa a lapot.
 
JÁTÉKOK
 
ZENE/VIDEÓ KLIP
 
VIDEÓK
 
óra
 
boldog névnapot
 
na lássuk csak
 
horoszkóp


 
rádió
Online rádióadás

 
időjárás
Magyarország időjárása
A részletekért klikk a képre.
 
frissítésre új kép:))
 
e-mail-eiteket itt tudjátok megnézni
Felhasználó név:
Jelszó:
Mail szerver:
(pl:mail.freemail.hu)

 
Beállítás Kezdőlapnak!
 
Friss Viccek
 
HÍREK
 
SZÓTÁR angol-magyar:(
metamorpho_logo
MetaMorpho
fordítóprogram
morphologic_logo
 
Budapest most!!
Budapest Most
 
LOTTÓ statisztika
Múltbéli találat
A már kihúzott számok között keres találatokat.
Adjon meg öt lottószámot:

 
CSILLAGÁSZATI HÍREK
 
valutaátváltó


=
 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Új mese a Mesetárban! Ha tudni akarod, mit keres egy tündér a kútban, gyere és nézz be hozzánk!    *****    Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG