Mielõtt hozzákezdenél a hátsón pattogáshoz, pár dologra nem árt odafigyelni. A fékeid legyenek jól beállítva, és tudd õket egy ujjal is maximálisan behúzni, a kerekeket stabilan blokkolva, erõsebb mozdulatok esetén is. A gumik keménysége is legyen megfelelõ, ami mindenki esetében más és más, kérdezz triálosokat, ki milyet ajánl.
Nem árt, ha kemény, mintsem puha fõleg a hátsó gumid, ugyanis a koppanó felni nem egy jó hanghatás, ráadásul a belsõd is kilyukadhat egy-egy felütés alkalmával. A közepesen kemény gumival jól is tudod irányítani a bringát pattogás közben, és fel sem ütöd a kereket - bár meg kell hagyni, hogy az igazán puha gumival a legkönnyebb a hátsó keréken pattogás, de ne vidd túlzásba.
Az ülésed ereszd le, mert csak útban lesz a lábaid közt, és válts könnyû fokozatba (elöl legkisebb tányér, hátul 3-as vagy 4-es kerék, kb. 22~20).A hosszú kormány, és magas stucni is segít a könnyû felrántásban.
De térjünk vissza a fékekhez egy kicsit: nagyon fontos az egy, maximum két ujjal fékezés, mert ha kevés ujjaddal kapaszkodsz a markolatba, a fékkaron levõ ujjaidon is nagy lesz a súly, emiatt nehéz lesz késõbb pedálból pattogásnál kiengedni a fékkart, |
egy ujjal viszont jó fékre van szükséged, hogy be tudd húzni annyira, hogy semmiképp ne csússzon a felnin a fékpofa.
Az egyhelyben állás elég fontos dolog, ha nem tudod, inkább kezdd el tökéletesítgetni, ugyanis közel sem mindegy, milyen helyzetbõl rántod ki a bringát, pláne eleinte, amíg nem tudod precízen változtatni a helyzetedet hátsón pattogva.
Húzd be a fékeket, - a jobbik lábadat elõre helyezve - vízszintesen tartsd a lábaid a pedálon, és helyezd a testsúlyodat hátra, hogy a hátsód legyen a kerék felett, nagyjából a tengely tájékánál. Eközben még a karjaid kinyújtva húzod a fékeket. Majd a hátsót finoman engedd ki, és rögvest tekerj a pedálba egy aprót, de erõset, és rántsd magad felé felfele a kormányt, és húzd vissza a hátsó féket, mikor megfelelõ pozícióba kerültél. Ha nem kerültél egyensúlyba, ránts nagyobbat a kormányon, vagy tekerj nagyobbat a pedálba, illetve kisebbet mindkettõvel, ha dobtál egy hátast.
Ha mégis sikerült egyensúlyba kerülnöd, azt úgy tudod megtartani, hogy aprókat ugrasz a levegõbe, abba az irányba amerre úgy gondolod, hogy dõlni fogsz, de közben ügyelj arra, hogy a súlypontod végig középen legyen. Ha már jó vagy, próbálj miél kevesebbet ugrálni az egyensúlyban maradáshoz. |
Ne reméld, hogy egyik napról a másikra sikerülni fog a dolog, sokat kell gyakorolni, és mindenkinek más problémái akadnak... Ha két-három pattanás után mindig elõre vágódik a bringa eleje, akkor például nem dõltél eléggé hátra, emlékezz, a hátsó tengellyel kb. egy vonalba.
Az imént egy olyan változatot írtam le, (ahogy magad alól kitekered a bringát egy helybe állva a megfelelõ pozíció eléréséhez), amivel a pedálból pattogást könnyebb lesz megtanulnod, mint ha: elsõ fék behúz, elõrelendül - hátsó kerék a levegõben - hátsó fék behúz, majd ebbõl a lendületbõl hátralendül - elsõ kerék a levegõben - és pattog. Ez talán könnyebb, ha nem megy az elõzõ módszerrel, tanuld így, baj nem lehet belõle, csak késõbb a pedálból ugrálás lehet esetleg bonyolultabb, de mivel semmi sem lehetetlen, pláne egy triálosnak, rátok bízom a tanulási módszert, lényeg a sok gyakorlás.
Sok sikert!
Lord
2002.08.10. |